Штампа

Мале тајне успешног учења

on .

          У периоду од 30.09.2015. до 14.10.2015. у нашој школи, одржане су радионице у одељењима петог разреда под називом „Мале тајне успешног учења“.

        Преласком из једног циклуса у други, због повећања садржаја и броја наставних предмета ученици најчешће имају потешкоћа да ускладе време за учење са слободним временом па често нагомилавају градиво и не могу да стигну да се квалитетно спреме за наставу. С друге стране нови садржаји који прате ток развоја појединих наука захтевају другачији и организованији приступ. Циљ радионица био је да ученици добију прилику да лично искусе неке моделе учења и да увиде којој врсти градива ти модели одговарају, као и да пронађу свој стил учења и да на основу тога планирају своје даље учење.

           Ученици су имали прилику да се опробају у прављењу Мапа ума, учењу уз помоћ подвлачења, писању резимеа, визуелном учењу (уз помоћ слика) и у вршњачком подучавању и све то док су откривали занимљиве обичаје афричких племена. 

Група подучавање

Вршњачко подучавање

       Овај начин учења је веома користан. Он помаже и ономе ко подучава и ономе ко је подучаван. Подучавати се може на различите начине, користећи писане или изговорене речи, слике, филмове и слично. Важно је само да две особе (или више) заједно покушавају да што боље схвате градиво, али тако да једни подучавају (објашњавају, дају примере...) а други постављају питања.

        Важно је знати да се ове улоге (ко подучава а ко је подучаван) могу мењати, јер једна особа може лакше схватити један део градива (лекције, предмета...), а друга други. Важно је да се међусобно поштујете, али и да истражујете и дискутујете. 

 

Група резиме

Извлачење кључних речи и писање резимеа

            Ово је мало напреднији начин учења и препоручује се за учење у вишим разредима. Он се своди на учење са 

 разумевањем. Потребно је прво прочитати текст а потом извући  кључне речи. Кључне речи су најважније речи у тексту, речи  помоћу којих можемо описати цео текст – оне представљају  главне идеје текстова. Да бисте извукли кључне речи, а не неке  друге речи, чије значење није толико важно за текст, потребно је  да разумете текст. То су све оне речи које би могле да се нађу у  наслову текста или поднасловима пасуса.

 

            Следећи корак јесте да се неки текст сажме, преприча, то  јест, резимира. Кад пишете резиме корисно је да употребите  кључне речи које сте претходно извукли. Писање резимеа        представља укратко препричавање текста у коме се налазе све  главне теме и односи међу њима. Ако имате резиме, преслишавање је много ефикасније. Све детаље сада повезујете са суштином и много је лакше да схватите структуру текста, важно од неважног и саму суштину. Али пазите. Овакав начин учења је добар само АКО САМИ НАПИШЕТЕ РЕЗИМЕ. 

 

Визуелно – кинестетичко учење

Просто речено, учење уз помоћ слика и покрета.

     Да почнемо од слика. Слике се памте много боље од речи. Покушајте да се присетите неког догађаја из ваше прошлости. Најлакше је присетити се слике (покрета, осветљења, околине...) а знатно теже изговорених речи. Поред тога, речи су у нашем памћењу подложне мењању, чак толико да могу да промене схватање неког догађаја (његову суштину). Такође, слике нам помажу да за њих асоцирамо, да са њима повежемо и одговарајуће речи.

     Важно је рећи да слике могу бити занимљивије од речи да могу да разбију монотонију. Замислите да учите из сувопарног уџбеника без слика, или из текстова које прате занимљиве слике. Прво, занимљивије је, и друго, лакше је разумети текст, посебно кад вам је тема потпуно непозната или апстрактна.

       Зато, посебно ако се нађете у ситуацији да треба да научите сувопаран текст, покушајте у својој глави да призовете слике, да их сами нацртате. Поред тога увек можете наћи занимљиве садржаје на интернету везано за тему коју обрађујете. То су како различите слике, тако и многобројни видео материјали.

       Покрети. Неке особе воле да уче користећи своје тело. Ово не важи само за спорт. И редовни школски садржаји могу се учити кинестетички. То значи да се може глумети, плесати, у стојећем положају или ходајући. Ако волите да будете активни треба да излазите на таблу, да сами покушавате и радите задатке, експериментишете, смишљате начин да проверите неку теорију, увек имате олковку при руци и слично.

 

 

Мапе ума

         То је креативан и занимљив начин учења који захтава да ваше идеје (садржај) прикажете графички. Оне представљају добар начин да се пуно информација стави на један лист папира и да се на добар начин организују белешке. Могуће је чак и целу књигу сумирати на тај начин, што нам олакшава да се касније присетимо свих главних ствари, без освртања на детаље.

         Добре мапе јасно дефинишу кључне појмове, одвајајући битно од небитног, што нам омогућава да не лутамо и губимо време на небитне детаље.

 

Како се црта мапа ума?

         Најпре се црта центар мапе, који треба да представља кључни појам, идеју или још боље, цртеж главног појма. Слика вреди хиљаду речи! Зато наш мозак лакше упамти слике. Ако је тај цртеж специфичан, смешан или садржи асоцијацију на главну идеју, наш мозак ће ту информацију усвојити у делићу секунде.

         Из централне слике се гранају остале теме, које даље могу да се гранају у мање важне појмове. При томе треба пратити исти принцип као код писања-цртања главне идеје – да буде уочљиво! Није важан квалитет цртежа, они служе само да вам дочарају оно о чему текст говори. Зато пробајте чак иако мислите да лоше цртате. Увек је добро да комбинујете речи и слике или симболе да изразите ваше идеје.

         За крај, потражите неке од бесплатних програма за цртање мапа ума на интернету или користите програме Paint или Word.

 

Подвлачење

         Подвлачење само по себи не представља начин учења, већ алатку која нам помаже да уочимо важне теме и целине у тексту. Оно што је важно знати код подвлачења јесте да нема поенте подвући скоро сваку реченицу или пасус у тексту јер тако ништа не издвајамо.

          Подвлачење треба да нам помогне најпре код обнављања градива јер ће нам пажњу усмерити на најбитније делове у тексту и тако помоћи да се лакше присетимо и обновимо лекцију. Увек је корисно поред неког пасуса или реченице доцртати симбол који нам може дочарати о чему се ради у тексту, као код визуелног учења. Можемо подвлачити речи, заокруживати их, подебљавати, писати различитим бојама, или као што је речено цртати.

 

Срећно учење!

Ако имате нека питања о учењу, памћењу и мишљењу, слободно дођите у канцеларију школског психолога, свакога дана од 11:00 до 14:00 часова.

 

Бојана Станојевић, школски психолог

Визија школе

Желимо да будемо школа у коју деца радо долазе, јер је настава квалитетна, активности у школи задовољавају потребе ученика, прилагођене су захтевима модерног доба и уважавају потребе локалне заједнице.

Наша мисија

Градимо модерну и ефикасну школу по мери детета која припрема за живот. У школи сви учимо, сарађујемо и делимо одговорност за успех и постигнућа наших ученика.